چه محصولی بفروشیم یا چه محصولی تولید کنیم

در شرایط اقتصادی امروز و با توجه به کمبود فرصت شغلی مناسب از نظر زمان و میزان حقوق و یا سختی کار ،و شرایط بد اجتماعی ،خیلی از افراد بخصوص خانمها ترجیح میدهند که کار شخصی خودشان را داشته باشند  و با توجه به ذوق و علاقه و در محیط آرام خانه به درآمد برسند .

از طرفی  فروش در اینستا گرام و حتی سایت شرایط ویژه خودش را دارد و صد البته بسیار رقابتی ست. در دنیای امروز وقتی به در آمد میرسید که دیده شوید.
فارغ از تمامی این مباحث که چطور دیده شویم و کار در اینستا گرام یا شبکه های اجتماعی به چه صورت است، اینجا  به بررسی و تحلیل اینکه چه کالایی فروش موفق‌تری میتواند داشته باشد میپردازیم .

این نوشتار هیچ نتیجه قطعی به شما نمی دهد ،بلکه راهنما و کمک کوچکی ست که هرکس با توجه به توانایی و شرایط خود راهی برای کسب درآمد پیدا کند.

فروش اجناس تکراری مثل جوراب ،لباس ،کفش
این کالا ها پر مصرف هستند و از این رو مخاطب زیادی را جذب می‌کنند ،یعنی افراد زیادی برای خرید مثلا شلوار از سرچ گوگل و یا اینستا گرام استفاده میکنند و تلاش میکنند که محصولی مطابق سلیقه ومد روز در پیج یا سایت پیدا کنند .با این حال تعداد فروشندگان این محصولات هم به نسبت زیاد هست و اگر شما قصد ورود به حوزه پوشاک را دارید باید تیم به نسبت قوی برای تبلیغ و بالا بردن سئو سایت داشته باشید و البته سرمایه مناسب . چون بالا آمدن سایت  در نتیجه گوگل،  برای فروش لباس یا شلوار (کالایی که تولید کنندگان زیادی دارد) و یا رفتن پست در اکسپلور  به نسبت کمی سخت است،با این حال اگر زمان و هزینه مناسبی صرف کنید به طور قطع میتوانید به برند در زمینه شغلیتان تبدیل شوید .

در مورد کالاهایی که به نسبت  مورد مصرف کمتری دارند ،  یک حسن و یک عیب وجود دارد ،حسن کار این است که با سرچ مخاطب در گوگل و یا اینستا کالای شما به راحتی دیده میشود و عیب کار این است که میزان سرچ و تعداد مخاطب کالا ممکن است بسیار کم باشد ،برای مثال :یک مدل دمپایی دستساز ،یا گیره های گلدوزی شده که در همین سایت هم موجود است

 برای خرید روی عکس با نوشته بزنید  و یا با مراجعه به قسمت اکسسوری تنوع بیشتر را ببینید.

نمونه گیره گلدوزی

و یا بعضی از انواع شمع های دستساز ،این کالاها ،مخاطب چندانی ندارد و در واقع شاید فروش حضوری خوبی داشته باشند و در فروشگاه ها و ایونت های هنری  مخاطب با دیدن یک کالای هنری ترقیب به خریدن شود ،ولی احتمال سرچ کردن و خرید اینترنتی چنین کالاهایی به مراتب بسیار کم است.

با همه این تفاسیر ،انچه که مهم است این است که وقتی شروع به ایجاد کسب و کاری میکنیم، به چند نکته توجه کنیم
۱. چه چیز ترند و مد هست و چیزی که مد هست آیا قابلیت تغییر و گسترش دارد که با از بین رفتن مد  کسب و کار آسیب نبیند
۲ . جامعه به سمت چه چیزی هایی گرایش بیشتری دارد و اساسا نیاز افراد جامعه در هر سنی و هر جنسی به چه کالاهایی بیشتر است .

۳. میزان توانایی من به عنوان تولید کننده یا تهیه کننده از نظر ظرفیت تولید ،توان مالی ،تبلیغات و استمرار در کار با فروش چه محصولی مطابقت دارد .

 ۴. و در آخر پیش بینی نسبی وضعیت اقتصادی در ۶ماه آینده. و شروع کار قوی یا با احتیاط با توجه به شرایط مالی موجود.

🔶این مقاله تجربیات من برای شروع کار جدید در شرایط تقریبا  ناپایدار بوده ،امیدوارم مفید واقع شود.